Podcast Evanđelje dana iz Međugorja o kojem smo već pisali na našem portalu ne prestaje plijeniti pozornost javnosti. Svojevrsnu duhovnu obnovu, kojoj sam se i osobno priključio, usprkos kritika jednog dijela popularnih svećenika, i dalje na dnevnoj bazi prati više desetaka tisuća katolika, a tisuće njih često posti za zajedničke nakane.
Milosti koje su po postu i molitvama zadobivene kao i zajedništvo i privrženost koje vjernici okupljeni oko Evanđelja dana iz Međugorja uzajamno osjećaju, motivirala je mnoge od njih da nam se nakon našeg članka i osobno jave s komentarima i informacijama vezanim uz ovaj podcast i duhovni boj koji se formira oko njega.
Nakon što su mnogi viđeniji katolički svećenici ili angažirani laici imali potrebu javno izreći, uglavnom svoje mišljenje o voditelju podcasta Vladimiru Grebenaru, a mnogo manje o sadržaju podcasta i nakon što je Osječko-đakovački nadbiskup Đuro Hranić izdao okružnicu u kojoj bez obrazloženja na području svoje nadbiskupije zabranjuje duhovne obnove Grebenaru koji niti je imao namjeru držati ih niti je slijedom toga ikoga pitao za dozvolu, činilo se da će kao i toliko puta do sada kad je u pitanju nekakvo duhovno gibanje unutar katoličke crkve stvari polako, same po sebi doći u normalu.
Očekivalo se da će se uzburkana katolička javnost primiriti, a crkva Gamalielovski prepustiti objave na YouTube kanalu Ora et labora sudu vremena da nam on pokaže je’l Evanđelje dana iz Međugorja od Boga ili nije.
Međutim, mira za EDM i njenog voditelja nema.
Radio Marija BiH je 7. prosinca 2024. objavila novu epizodu svoje emisije Arka, voditelja Darija Vasilja znakovitog naslova “Koji su plodovi “Evanđelja dana iz Međugorja” i zašto je izazvalo tolike podjele”. Emisiju ćemo kasnije proanalizirati, a zbog cjelovitog razumijevanja situacije, informacije koje su nam slali naši čitatelji uklopili smo u mozaik ovog duhovnog sraza.
Jedan katolički svećenik, pater Mato Anić. isusovac, osobito je iziritiran činjenicom da se EDM i dalje sluša, da tisuće ljudi posti, a desetine tisuća svakodnevno moli za mir u svijetu, za hrvatske političare, biskupe, svećenike, redovnike i redovnice…
U jeku “bratske” kanonade po EDM krajem listopada pater Mato manifestirao je svoj animozitet prema njegovu voditelju, a za tu svrhu poslužio se službenom web stranicom Radio Marije Bosne i Hercegovine kojoj je ravnatelj i glavni urednik.
Pater Mato osim što je čelna osoba ovog katoličkog medija vrlo rado se nudi kao duhovnik pokretima koji vrlo konkretno odražavaju znakove vremena u kojem živimo. Tako je on i duhovnik inicijative za molitvu na trgovima, kao i manifestacije nazvane “Zajedničko hodočašće Hrvata izvan Domovine u Međugorje”.
Kao jedna od ključnih osoba ovih organizacija Mato Anić aktivno raspravlja u WhatsApp i Viber grupama koje okupljaju članove ovih inicijativa. Njegove rasprave od pojave podcasta EDM velikim dijelom odražavaju njegovo novo osobno poslanje, a to je borba protiv popularnosti ovog podcasta i njegovo “raskrinkavanje”. Tako je u jednoj od grupa pater Mato iznio svoje viđenje ovog fenomena koje u cijelosti prenosimo:
“1. Manipulacija s naslovom
Radi se o tumačenju biblijskih čitanja iz Grebenarove sobe u Međugorju. Ne postoji Evanđelje dana iz Međugorja. Riječ je o evanđelju koje se toga dana čita u svim crkvama po čitavom svijetu.
…iz Međugorja! Posebnost Međugorja su Gospine poruke. Ne smije se „brend Međugorja“ koristiti za vlastite projekte/ideje.
Međugorska Gospa je ovdje u drugom planu. U prvom planu je Grebenar i njegovo tumačenje… ne samo biblijskih čitanja, nego i stanja u Crkvi i znakova vremena (ufurani prorok).
2. Grebenarova molitva
Ona je površna, blijeda i bez dubine.
3. Grebenarovi nagovori
Dosadni su, ponavlja se, guše i jako puno se vrti oko samog sebe.
4. Grebenarovi postovi
Nerazboriti su i iscrpljujući. Sotona revne duše prevari tako što ih nastoji slomiti u revnosti.
U drugi plan su stavljeni Gospin pozivi na post, koji su planski izabrani srijedom i i petkom o kruhu i vodi, a tko ne može o kruhu i vodi treba se odreći nečeg drugog.
5. Grebenarova svetost
Suprotstavite mu se pa ćete vidjeti kako prolazite
6. Plodovi postova i molitava
Ima ih.. jer vi to činite u dobroj vjeri
7. Grebenarova proroštva
Lažna (provjereno)
8. Duh koji mu govori
Riječ je o njegovu duhu snova i želja. Duh spektakla (impresije) Isus je pobijedio u pustinji.
9. Molite zajedno s Crkvom, postite međugorski post (ako možete) i pratite/vratite se na Gospine poruke koje su jednostavne, evanđeoske i konkretne.
10. Savjet svima vama:
Zatvorite se Grebenarovu duhu.”
Suprotno očekivanjima angažiranog Isusovca, nisu se svi složili s njegovim stavovima i ubrzo je poruka iz jedne od zatvorenih grupa stigla i do voditelja EDM, a ovaj ju pročitao u svom podcastu.
Iako nije bio imenom prozvan, ipak, prisiljen nenadanim publicitetom njegove poruke, ravnatelj Radio Marije BiH objavio je ovu svoju poruku i to ni manje ni više nego na službenoj stranici radio postaje, a tu objavu može se pogledati ovdje. Spomenutu je poruku podijelio i na Facebook stranici radija, a tamo je njegov ego doživio potpuni potop.
Većina pratitelja ove Facebook stranice, slično kao i kad je podcast EDM na svojoj Facebook stranici kritizirao vlč. Stjepan Ivan Horvat, dalo je neupitnu podršku podcastu i njegovu voditelju, a objavu i komentare ispod nje se može pogledati ovdje.
Kad smo već kod vlč. Stjepana Ivana Horvata valja napomenuti kako je i on upregnuo sve svoje snage i obilazi vjernike u Domovini i inozemstvu u aktivnoj kontra EDM misiji. Naime, javili su nam se naši čitatelji iz Švicarske s informacijom da je Pater Horvat pokušao upriličiti duhovnu obnovu u jednoj od tamošnjih zajednica naših iseljenika koji gotovo svi redovito slušaju EDM. Zbog paterovih ranijih istupa o EDM interes je bio izrazito mali, a dvadesetak ljudi koji se se ipak odazvali, umjesto melema za svoje duše dobili su porciju otrova prema EDM i njegovu voditelju.
No, vratimo se Hovatovom suborcu, pateru Mati Aniću.
Da nije očekivao reakciju kakvu je svojevremeno dobio pater Stjepan Ivan Horvat najbolje svjedoči činjenica da je ispod svoje objave o EDM velikim pisanim slovima (oznaka vikanja u komunikaciji na internetu) pater Mato uskoro ostavio komentar koji također u izvornom obliku prenosimo u cijelosti;
DRAGE I POSTOVANE SESTRE U KRISTU,
ZAO MI JE I MOLIM ZA OPROST AKO SAM VAS POVRIJEDIO
NISAN REAGIRAO KAD JE VLADIMIR GOVORIO NEISTINU O RADIO MARIJI
SUTIO SAM KAD JE LAGAO O MENI
ALI
DUZNOST MI JE GOVORITI KAD VIDIM STO I KAKO GOVORI VJERNICIMA
VLADO NIJE PROROK I NEMA TAJ DAR
NEMA DUHOVNI KAPACITET DA VAS VODI
NE GOVORI MU DUH SVETI
ON JE OTAC I SUPRUG
NEKA SE TRUDI BITI DOBAR VJERNIK I RADNIK
TO JE NJEGOV POZIV I KAPACITET
NECU VISE
OSTANITE U MIRU
I CUVAJTE MIR
P MATO ANIC
Pisanje poruka u različitim grupama pa korištenje službenih kanala jednog katoličkog medija međunarodnog karaktera dale su naslutiti da se radi o fiksaciji, gotovo opsjednutosti uspjehom jednog katoličkog podcasta.
Prije nego pogledamo kako se ta fiksacija dalje razvijala vrijedi razmotriti zbog čega je do nje uopće došlo. Koji su razlozi natjerali patera Matu Anića da se od svih svojih obaveza fokusira na EDM i njenog voditelja.
Za precizniju dijagnozu tih razloga vrijedi promotriti širu sliku i uvidjeti gdje se sve presijecaju putevi voditelja podcasta EDM i ravnatelja Radio Marije.
Postoje barem tri osnovna pravca gdje se susreću aktivnosti koje potiču pater Mato Anić i Vladimir Grebenar.
Radio Marija
Prvi je svakako Radio Marija. Povijest njihova odnosa započela je suradnjom na produkciji programa bosanskohercegovačke inačice ovog međunarodnog medija. Vladimir Grebenar je u razdoblju od ožujka 2022. do kolovoza 2023. isporučivao dvije različite emisije u program Radio Marije, a radi se o emisijama Petrova lađa i Sancta familia
Jedna emisija Petrove lađe koja je za temu imala pojavu Antikrista nije dobila zeleno svijetlo od uredništva Radio Marije točnije od patera Mate Anića, a to je bio znak autoru emisije da je vrijeme za pripremu vlastitog podcasta.
Možemo reći da su emisije na Radio Mariji Grebenaru bile inspiracija i zametak iz kojeg se izrodio najpraćeniji katolički podcast u Hrvatskoj, a ako gledamo broj ukupnih mjesečnih pregleda možemo konstatirati kako se radi o najgledanijem podcastu uopće. Tako je, primjerice, u studenom podcast Velebit imao 419 tisuća pregleda, podcast Mrežnica 560 tisuća, a podcast EDM milijun i 92 tisuće pregleda.
Istovremeno je u studenom YouTube kanal Radio Marije imao ukupno 21.080 pregleda.
Pateru Mati Aniću očito nije dobro sjela činjenica da je njegov bivši autor, volonter, pokrenuo podcast koji je postao utjecajniji medij od onog kojim on upravlja.
Dijaspora
Dijaspora je iduće područje na kojem se susreću pater Mato i Vladimir Grebenar. Naime, u svakom izdanju podcasta EDM voditelj poziva hrvatsku dijasporu da se vrati i da svoje svjedočanstvo o odluci za povratak pošalju na za to određeni e-mail. Kako u programu sam Grebenar kaže, mnoštvo je svjedočanstava kako je upravo slušanje emisije bilo taj glavni poticaj da se naši iseljenici odluče za povratak u Domovinu.
Ako se pitate kakve veze ima pater Mato s dijasporom, moramo objaviti kako nam se javilo više naših iseljenika koji su s paterom imali vrlo neugodna iskustva.
Kako smo već rekli, vlč. Anić ima dar uspješno se nametnuti kao duhovnik organizacijama koje vidi pogodnim za širenje njegove moći i utjecaja. Tako se pater Mato našao i u ulozi duhovnika projekta “Zajedničko hodočašće Hrvata izvan Domovine u Međugorje” koji je ove godine doživio svoje prvo izdanje.
Ideja za ovaj projekt došla je gotovo na mističan način njegovu inicijatoru Ivanu Martiću. Glavni urednik i ravnatelj Radio Marije BiH doimao se kao prirodni saveznik u organizaciji jednog ovako velikog i zahtjevnog projekta.
Nakon što su Martić i njegova suradnica Anđelka Knezović Svetec projekt predstavili u gostovanju na Laudato televiziji kojeg se može pogledati ovdje, promocija putem programa Radio Marije BiH kojeg rado slušaju vjernici izvan Domovine trebala je dodatno olakšati put. I tako je i bilo.
Međutim, nakon prvog zajedničkog hodočašća, inicijatore su zadesili neočekivani problemi. Pater Mato nije imao namjeru baviti se samo duhovnim pitanjima. Duhovnik “Zajedničkog hodočašća Hrvata izvan Domovine” u ovom je projektu odlučio preuzeti konce u svoje ruke i promijeniti glavnog koordinatora.
Nije mu odgovarao inicijator projekta na čelu organizacije. Tamo je odlučio postaviti svog čovjeka, inače osobu koja se bavi autobusnim prijevozom i tu je vrlo konkretno poslovno zainteresirana.
Pater Mato zamjerio je Ivanu Martiću i isticanje nacionalnog predznaka i u komunikaciji s drugim osobama uključenim u ovaj projekt izjavljivao kako on vidi ovo hodočašće vezano isključivo uz Marijansku duhovnost i zbog toga je inicijatora projekta i hrvatskog branitelja istisnuo iz organizacije.
Međutim, smetnuo je pater Mato s uma da inicijator ima duhovni autoritet nad projektom i da projekt nije samo tako lako oteti nekome tko sve to radi po duhovnom poticaju, a nikakva financijska korist ga ne interesira.
Tako ćemo, kako sada stvari stoje 2025. godine imati dva Zajednička hodočašća Hrvata izvan Domovine. Jedno od njegovog inicijatora i suradnika koji se nisu dali zavesti razlozima koje duhovnik projekta navodi, a koje će biti organizirano u suradnji s drugim katoličkim asocijacijama Hrvata u inozemstvu i drugo koje će pater Mato osloboditi nacionalnog utega i sprovesti ga s dijelom organizacijskog odbora ovogodišnjeg hodočašća koji je pristao na Paterove razloge.
Zanimljivo je svakako to što pater Mato inzistira da to hodočašće bude baš na datum kad se već tradicionalno organizira hodočašće Hrvata iz dijaspore u Lurd. Iako je na ovu okolnost već upozoren, opet je, suprotno poslovnoj, a i duhovnoj logici odlučio dijeliti hrvatske iseljenike.
U grupama naših ljudi u inozemstvu gdje se pater Mato natječe za naklonost članova, koristi se svojim već oprobanim metodama blaćenja onih koje vidi kao svoje suparnike pa pored opsesivne opčinjenosti pocastom EDM redovito “hvali” i inicijatore prvog zajedničkog hodočašća.
Neobično je da pater nije predvidio mogućnost da će glasovne i tekstualne poruke koje šalje doći i do ušiju i očiju onih o kojima govori. Neke od takvih poruka došle su i do naše redakcije.
I tako smo došli do trećeg područja bliskih susreta, a to su molitelji na trgovima.
Molitva na trgovima
Kako sam u uvodu već spomenuo i osobno redovito pratim podcast EDM, a upravo mi je otuda došao i onaj ključni poticaj da se u svom gradu priključim molitvi na trgovima.
Za molitvu na trgovima dobivao sam s više strana poticaje da se priključim čim je ona bila pokrenuta, ali nakane poput molitve za duhovni autoritet muškaraca u obitelji i čedno odijevanje žena bile su mi prevelika prepreka da u ponudi svih ostalih pobožnosti izaberem baš ovu.
Nije da se ne slažem da muškarci trebaju imati duhovni autoritet i doprinositi duhovnom životu obitelji kao i da je vulgarno oblačenje žena koje se sve češće prakticira i u redovnim dnevnim aktivnostima ispod civilizacijske razine za koju držim da smo je već odavno dosegnuli, ali isticanje baš tih nakana koje se jednostavno mogu uklopiti u jednu nakanu koja je mogla glasiti “obraćenje hrvatskog naroda” izgledale su mi kao da ih je netko namjerno stavio da inicijativa ne postigne brojnost, a onda i duhovni učinak koji s obzirom na potencijal kojeg ima, može i treba postići. Gospodin nas podučava da trebamo biti “mudri kao zmije”, a to javnim isticanjem ovih nakana zasigurno nismo.
Baš u EDM voditelj je više puna naglašavao potrebu da se duhovno raskuži prostor naših trgova i ulica kojima paradiraju i svi drugi naši sugrađani koje vode potpuno drugi duhovi i koji tako doprinose duhovnom i moralnom propadanju naših gradova odnosno naše nacije. Poticaj iz EDM u kombinaciji s izjavom riječke dogradonačelnice kako molitelji nisu dobrodošli i da se trebaju maknuti iz grada, koja se može pogledati ovdje, bili su mi znak da je tu i meni mjesto.
Od kad je voditelj u EDM redovito počeo pozivati na molitvu na trgove i ispred bolnica mnogo se ljudi uključilo u ove inicijative. A duhovnik ovog pokreta opet je pater Mato Anić.
Pokret je duži period stagnirao s brojem molitelja, a onda odjednom doživljava bum. I umjesto da je zahvalan što najpopularniji podcast u Hrvatskoj poziva ljude u inicijativu kojoj je duhovnik, pater Mato opet koristi svoj položaj i utjecaj da bi blatio voditelja i podcast EDM.
U jednoj grupi molitelja na te potpuno neprimjerene duhovne aktivnosti ( blaćenje braće u Kristu) upozorio ga je jedan drugi svećenik, don Josip Mužić. Intelektualac i osoba kojoj nikakva ograničenja ne predstavljaju prepreku u istinskom slijeđenju Krista (pa i u najtežim situacijama kakva je primjerice bila pandemija), ne pripada razini balkanske kontekstualne teologije kojoj sudeći po svom izričaju pripada Mato Anić. Don Josip Mužić na paterovo blaćenje EDM kratko je odgovorio:
“Ne pratim Vladimira ali ispada da je on sada najveći problem Crkvi u Hrvata. Ako u nečem griješi treba mu uputiti bratsku opomenu. Ali treba mu priznati i dobro što čini. Božji blagoslov!”.
Don Josip Mužić uskoro je napustio grupu iako je Anić prije toga obrisao seriju blatiteljskih poruka o EDM.
Zbog drugih razloga grupu su napustili i voditelji splitske skupine molitelja.
I na kraju dolazimo do emisije Radio Marije BiH koja je bila i povod za ovaj tekst. Emisiju možete poslušati ovdje.
Ono što odmah upada u oko jest broj pregleda. 20 tisuća pregleda u prvih tjedan dana skupila je objava Radio Marije koja u svom nazivu ima podcast EDM. Autor kao da se poslužio jeftinim marketinškim trikom ne bi li privukao pozornost koristeći te čarobne riječi koje automatski osiguravaju dobru praćenost.
Sama emisije uopće se ne bavi EDM već je cijela emisija koncipirana kao najava iduće. Autor iznosi svoje osobno svjedočanstvo iz Cenakola i isječak s govorom vidjelice Vicke koji bi trebali dati uvod u razotkrivanje koje će uslijediti u idućoj emisiji. A tu emisiju treba čekati čak dva tjedna ne bi li tako uoči Božića nahranjeni istinom slušatelji Radio Marije otišli na zasluženi odmor.
Pratitelji YouTube kanala Radio Marije prozreli su ovaj marketinški trik patera Mate Anića i to jasno naznačili u komentarima ispod objave.
Ipak, moramo priznati da je u nečemu pater Mato ipak uspio; S nestrpljenjem očekujemo iduću emisiju koja bi trebala ponuditi neki valjani argument zašto EDM ne valja. Ovi dosadašnji mogu se staviti pod kapu zavisti.
Sa žaljenjem moramo konstatirati da gdje god se pojavi kao duhovnik, pater Mato uspijeva posijati sumnju i razdor, a duše o kojima bi trebao duhovno brinuti ostavlja zbunjene i u nedoumici;
Trebaju li vjernici slušati EDM ili je to zabranjeno? Trebaju li naši iseljenici ići na hodočašće u Međugorje koje će koordinirati njegov inicijator i hrvatski branitelj ili paterov suradnik autoprijevoznik? Trebaju li molitelji na trgovima iz različitih hrvatskih gradova ostati u asocijaciji s paterom Matom ili se priključiti Splićanima i zatražiti duhovno vodstvo don Josipa Mužića?
Svakako će biti najbolje da odgovore na ova pitanja vjernici potraže sami, i to pred Presvetim oltarskim sakramentom jer “Neki istina, propovijedaju Krista iz Zavisti i nadmetanja, a neki iz dobre volje. (Fil 1, 15)