U hrvatskom sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja sve se jasnije osjeća kronični nedostatak stručnog kadra. Prema procjenama Sindikata radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju, u vrtićima trenutačno nedostaje više od 5000 odgojitelja, a broj bi mogao biti i veći, s obzirom na intenzivan rast mreže dječjih vrtića u protekle tri godine.
Iskra Vostrel Prpić, predsjednica Sindikata, upozorava da se na natječaje za zapošljavanje odgojitelja sve rjeđe javljaju stručne osobe, a posao često preuzimaju nestručne zamjene, što stvara dodatni pritisak na postojeće zaposlenike i ugrožava kvalitetu rada s djecom.
Zbog petogodišnjeg studija – manje novih odgojitelja
Jedan od glavnih uzroka ovog nedostatka leži u samom obrazovnom sustavu. Prijelaz s trogodišnjih na petogodišnje studijske programe usporio je izlaske novih odgojitelja na tržište rada.
“Iako je moguće zaposliti se već nakon tri godine studija, mnogi studenti biraju završiti puni petogodišnji program, što dodatno usporava kadrovsku obnovu”, pojašnjava Vostrel Prpić.
Zabrinjavajuće je i to što dio diplomiranih odgojitelja nikad ni ne započne raditi u vrtićima, a ne postoji sustav koji bi ih obvezao da ostanu u struci.
Odlazak iz struke i preopterećenost onih koji ostaju
Nestabilni uvjeti rada i niska primanja tjeraju mnoge iz struke, a oni koji ostaju često su preopterećeni. “Sve češće dolazi do prekovremenog rada jer nema dovoljno kadra za pokrivanje smjena. Radna opterećenja prelaze zakonske norme, što ugrožava kvalitetu i sigurnost provedbe programa”, upozorava Vostrel Prpić.
Neki osnivači pokušavaju ublažiti situaciju isplaćujući dodatke u neoporezivim iznosima, no plaće i dalje ne prate odgovornost i zahtjevnost posla.
Sindikat predlaže rješenja, Ministarstvo još bez konkretnih poteza
Sindikat je Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih (MZOM) predstavio niz prijedloga za hitne mjere, poput priznavanja preopterećenosti u radnom opterećenju, dodataka za rad s nestručnim zamjenama, povećanja upisnih kvota na fakultetima te poštivanja propisa o plaćama i uvjetima rada. No, konkretni koraci još nisu poduzeti.
“Rad s djecom je poziv, interesa ima, ali ključni su stabilan sustav, poštene plaće, uređeni koeficijenti i rad prema Državnom pedagoškom standardu”, poručuje Vostrel Prpić.
Prekvalifikacije učitelja: Potencijalno rješenje, ali još u povojima
Jedno od mogućih rješenja za nedostatak odgojitelja je prekvalifikacija učitelja razredne nastave. Ministarstvo je pokrenulo inicijativu kako bi se, zbog smanjenja broja učenika u osnovnim školama i rasta tehnoloških viškova, dio učitelja prekvalificirao za rad u vrtićima.
Prekvalifikacija se odvija putem priznavanja prethodnog učenja i nadopune programa, a trenutačno je moguće na sveučilištima u Osijeku, Splitu i Zadru. Programi su besplatni za polaznike jer se mogu financirati vaučerima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.
Zbog velikog interesa, slične programe razvijaju i fakulteti u Zagrebu, Rijeci, Puli i Slavonskom Brodu.
Vrtići se grade, ali tko će u njima raditi?
Ministarstvo ističe kako je od 2016. do 2022. godine izgrađeno 498 novih vrtića s više od 18.000 dodatnih mjesta, a planira se još 347 objekata koji bi omogućili smještaj za više od 22.000 djece. Ukupno ulaganje iznosi gotovo 500 milijuna eura.
Međutim, kako Vostrel Prpić upozorava, bez osiguravanja dovoljnog broja odgojitelja, pitanje je hoće li nova mjesta zaista biti i popunjena.
Sustav treba hitne reforme
Hrvatski sustav ranog i predškolskog odgoja suočen je s ozbiljnim kadrovskim izazovima koji prijete urušavanjem kvalitete programa i sigurnosti djece. Dok broj vrtića raste, broj odgojitelja stagnira ili pada. Bez hitnih poteza nadležnog ministarstva i dugoročnog ulaganja u ljude, sustav bi mogao zapasti u krizu iz koje se teško izlazi.
Ministarstvo dodijelilo 13 milijuna eura za igrališta i vrtiće
Djevojčica usred noći pobjegla od kuće kako bi ujutro bila prva u vrtiću