Prvi hrvatski balet “Jela” Bele pl. Adamovicha Čepinskog premijerno je izveden u petak navečer u osječkom Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK), kao treća ovosezonska premijera ove nacionalne kazališne kuće i prvi put nakon praizvedbe 1898. godine.
Prvi hrvatski balet, najznačajnije glazbeno-scensko djelo Bele pl. Adamovicha Čepinskog, izveden je samo na praizvedbi je 15. siječnja 1898. u Hrvatskom zemaljskom kazalištu
u Zagrebu, kao svojevrsno nadovezivanje na Ilirski pokret.
Adamovich Čepinski “Jelu” je skladao nadahnut jednom od pjesama iz zbirke “Kindertoten lieder” Friedricha Rückerta. Balet se temelji na prispodobi o Jeli, koju žudnja za zlatom dovodi do ruba propasti, a ljubav se ovdje metaforički i stvarno pojavljuje u liku Marka, koji Jeli ukazuje na uzvišenija načela.
Intendant osječkog HNK Vladimir Ham ocijenio je kako je predstava velika stvar za hrvatsku kulturu. “Ovo nije praizvedba, ali kada se nešto 127 godina nije izvodilo, onda realno ne postoji nitko živ tko je to ikada vidio”, istaknuo je.
Ovo je velika stvar za hrvatsku kulturu, ali prije svega za osječki HNK jer dokazujemo da je možda nekad ipak dovoljan i entuzijazam, rekao je Ham.
Voditelj baleta osječkog HNK-a Vuk Ognjenović, koji je u ovoj baletnoj predstavi režiser, koreograf i dramaturg, ističe kako mu je to životni projekt kojim se bavi više od desetljeća.
Smatra kako se Adamovichu u ono vrijeme zamjeralo što balet nije bio nacionalno obojen i da je djelomično to bio razlog što nakon praizvedbe nije bio izvođen, ali danas se može reći kako je to iznimno vrijedno djelo, prvenstveno u glazbenom smislu.
Ognjenović napominje kako je “Jela” sada prvenstveno ljubavna priča, koju je razradio po modelu tri slike u jednom činu, čime su, kako kaže, dobili razrađenu priču i jedan kompletno novi svijet.
Bruno Osmanagić, koji je, uz Vuka Ognjenovića, autor kostimografije, kaže kako su kostimi u predstavi, skromni ali moćni.
“To je nešto što se pomiče od klasičnog baleta, što je doista bajkovito, gdje je izmiješano mnogo povijesnih razdoblja, od romantizma, baroka, renesanse. Inspiracija je izvučena iz različitih dijelova šume iz javora, jele i svih elemenata prirode”, ocijenio je.
Dodao je kako im nije bio cilj privući samo stariju publiku, već da se predstava može svidjeti i mladima današnjeg doba.
U predstavi su, uz ostale, nastupili Nichika Shibata, Gabriel Perez Arencibia, Jana Brletić, Stanislava Zasiedatielieva, Vuk Ognjenović, Gordan Marijanović.
Sudjelovao je i Baletni ansambl osječkog HNK-a te djeca iz Baletnog studija ovoga kazališta i djeca iz Odjela za klasični balet osječke Glazbene škole “Franje Kuhača”.
Dirigent predstave je Vladimir Piskunov, scenografiju su osmislili Ivana Bašić i Vuk Ognjenović, a kostimografiju Bruno Osmanagić i Vuk Ognjenović.
Dugoočekivani film ‘Mickey 17’ premijerno će biti prikazan u Londonu